Medical Taping

Medical taping, misschien heeft u het al gezien bij anderen of zelf ondervonden. Het gaat hier over het
gekleurde tape (de kleuren zijn allemaal sier) wat over het hele lichaam gebruikt kan worden.
Het is een tapemethode die vanuit Azië komt, voornamelijk Japan en Korea. De achtergrondgedachte
hierachter is, is dat spieren niet alleen nodig zijn om een beweging te maken, maar daarnaast ook
bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie. De tape is rekbaar, deze kan dan de
spieren ondersteunen, maar beperkt deze niet in het bewegen. Dat is een groot verschil met het witte
tape, deze is stug en rekt absoluut niet mee en voel je dus ook zitten. Ook kan je met het gekleurde
tape douchen zonder dat dit loslaat.
Maar wat zijn nou precies de effecten van het tape? Of is het allemaal poppenkast? De tape tilt als het
ware de huid een stukje op en hierdoor wordt de doorbloeding en lymfecirculatie op gang gebracht.
Als iemand een spierscheuring of –verrekking heeft en de tape wordt aangebracht, krijgt diegene
minder pijn. Verder is er de mogelijkheid om een spier juist te laten ontspannen en oprekken of juist
meer aan te spannen. Een zwelling kan vaak pijn geven of een gewricht een beperking geven met
bewegen. Als het tape dan zo wordt geplakt dat het vocht sneller afgevoerd wordt, heeft iemand ook
sneller minder pijn en kan beter bewegen.
Meerdere van onze fysiotherapeuten (Adriaan, Rianne, Noortje en Marianne) hebben een cursus
gevolgd om dit tape te kunnen plakken. Mocht u er meer over willen weten, kan u altijd één van hen
daarop aanspreken.

17712_nl_editor-photo8